ليزر فوق سريع با دقت بسيار بالا ساخته شد

ليزر فوق سريع با دقت بسيار بالا ساخته شد

فيزيکدانان آمريکايي نوعي ليزر فوق سريع و بسيار دقيق را ساخته اند که مي تواند فاصله اشياء را تا حداکثر 100 کيلومتر با دقت يک نانومتر اندازه گيري کند. اين ليزر جديد که نوعي ليزر "ليدار" (آشکارسازي و مسافت يابي نور) است را محققان موسسه ملي استاندارد و فناوري در آمريکا ساخته اند.

اين ليزر با ترکيب دو تکنيک مختلف مي تواند فاصله ميان دو شيء تا حداکثر 100 کيلومتر را با دقت يک نانومتر اندازه گيري کند. و به خصوص در اندازه گيري محل دقيق قرارگيري ماهواره ها و در ساخت يک سکوي بسيار بزرگ زميني جديد براي کشف سيارات فرامنظومه شمسي کاربردهاي بسياري دارد.

اين ليزر نوع ليدار دستگاهي است که دسته پرتوهاي نوري را گسيل مي کند و سپس با تحليل علائم ضعيفي که از شيء ساطع مي شود فاصله آن را اندازه گيري مي کند.

نتايج اين تحقيقات که در مجله نيچر فتونيک منتشر شده است نشان مي دهد که اين ليزر از ترکيب دو متد "زمان پرواز گلوله" و "شانه بسامد نوري" به دست آمده است. "شانه بسامد نوري" ابزاري براي اندازه گيري دقيق بسامدهاي نور است.

منبع

http://www.lasertechnologist.com

آخرين دستاوردهاي دانشمندان ايراني در زمينه ليرز ارايه شد

متن خبر زیر تنها برداشتی است از سایت http://www.daneshnews.ir  برای ارائه اخبار و گزارشها. بنابراین مسئولیت صحت و درستی اخبار منتشر شده با نویسنده سایت مرجع است.

 

آخرين دستاوردهاي دانشمندان ايراني در زمينه ليرز ارايه شد

با تلاش و پشتکار متخصصان ايراني در زمينه ليزر و اپتيک آخرين دستاوردهاي علمي مرکز علوم و فنون ليرز ايران در نمايشگاه دستاوردهاي مرکز ملي علوم و فنون ليزر ايران ارايه شد.

معاون تحقيقاتي مرکز ملي علوم و فنون ليزر ايران روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا اظهار داشت: تکنولوژي برخي از اين دستگاه ها تنها متعلق به چند کشور صنعتي محدود بوده که با عنايت خداوند و تلاش و خود باوري متخصصين جوان کشور هم اکنون در اين مرکز اين دستگاهها طراحي و ساخته شده است.

وي با اشاره به توليدات اين مرکز ادامه داد: سامانه لايه نشاني دقيق اپتيکي ليزر پرتوان ديسک، فيبر نوري، ليزر پرتوان نيمه هادي، ليزر چند ديسکي، ليزر پزشکي اورلوژي، ليزر پزشکي هولميوم و ليزرهاي تحقيقاتي در بخش اپتيک، نانو تکنولوژي و الکترونيک نخستين بار در اين نمايشگاه ارايه شده است.

دستگاههاي ليزري (ليزرهاي صنعتي ) شامل دستگاههاي حکاکي، دستگاههاي جوش ، دستگاههاي برش ، دستگاههاي ديسک 1700وات و ليزرهاي فيبري است .

ليرزهاي پزشکي در درمان بسياري از بيماري ها کاربرد فراواني دارد و ليرزهاي جراحي سنگ شکن کليه در بيمارستان تجريش روي 40 بيمار با موفقيت انجام شده است .

عدم نياز به بيهوشي عمومي ،عمل سرپايي و ترخيص سريع بيمار ،موثر براي تمام سنگ هاي مجاري ادراري با ابعاد و ترکيب هاي مختلف ، کمترين پس زني سنگ در حين عمل ، کمترين آسيب ناشي از تخريب سنگ به بافت هاي اطراف ، کمترين ضايعه پرتو ليزر به بافت اطراف محل سنگ ، تبديل سنگ به ذرات بسيار و در نتيجه دفع راحت و بدون درد سنگ از جمله مزاياي اين نوع ليزر است .

ليرز CO2 زيبايي به عنوان يکي ديگر از محصولات اين مرکز است که طراحي و ساخت اين محصول به طور کامل به دست متخصصان ايراني در اين مجموعه صورت گرفته و به عنوان اولين ليزر پزشکي توليد مرکز به مراکز درماني عرضه شده است .

اين دستگاه پرتابل جزو ليرزهاي گازي CO2 بوده و از آن براي درمان ضايعات پوستي استفاده مي شود.

از جمله دستاوردهاي اين مرکز، محصول ليزر تراپي است که در درمان بيماري ها و اختلالات عضلاني ،‌اسکلتي، مفصلي و عصبي کاربرد گسترده اي دارد که به تازگي مورد توجه بسيار محافل علمي دنيا قرار گرفته است .

موارد استفاده ليرز تراپي در بهبود انواع زخمها ، دردهاي عضلاني ، دردهاي ناشي از ضربه و بعد از عمل جراحي ، دردهاي مفصلي همچون آرتروز ، سندروم ، درمان سردرد هاي ميگرني است.

حضور پديده ليرز در ساخت تجهيزات پزشکي و استفاده مستقيم ليرز در درمان هاي موضعي تاثير شگرفي در پيشرفت علم پزشکي گذاشته است .

اقلام هاي اپتيکي اين مرکز ليرزهاي نيمه هادي ، رشد انواع کريستالهاي ليرزي ، اپتيک و لايه نشاني است. ليزرهاي اپتيکي با توجه به کيفيت و توان بالا کاربردهاي فراواني در صنايع از قبيل ساخت دستگاه هاي و سيستم هاي پيچيده و نيازمند به اندازه گيري دقيق ، ساخت تجهيزات هدف يابي ، رادارهاي دقيق ، جواهر سازي و ساعت سازي ، برش فلزات ،‌جوشکاري و غيره دارد.

ليزر ديسک که فناوري طراحي و توليد آن را کشورهايي از جمله آلمان، آمريکا و چين در اختيار دارند، غالبا کاربرد صنعتي دارد.

ليزر ديسک قابليت استفاده در صنايع مختلف به عنوان ابزار برش با سرعت و کيفيت برش بهتر ، ابزار جوش با قابليت جوشکاري در فلزات متنوع را دارد. ساخت اين ليرز به عنوان گام مهمي در راه توسعه زير ساخت هاي صنعتي و پژوهشي کشور تلقي مي شود.

جوشهاي ليزري پيشرفته و دقيق ، ترويج نور انواع دستگاه هاي ليرزي در فيبر ، طراحي و ساخت المانهاي اپتيکي ، طراحي و ساخت محيط هاي تميز از ديگر قابليت هاي ليرز است که در اين نمايشگاه عرضه شده است .

اين نمايشگاه امروز با حضور رييس جمهوري گشايش يافت و تا 14 اسفند در محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران داير است.

منبع

فناوران لیزر سهند

http://www.lasertechnologist.com

بررسی تاثیر دمای خنک سازی بر توان خروجی لیزر CO2

بررسی تاثیر دمای خنک سازی بر توان خروجی لیزر CO2

صحبت از همایش و اینا شد ولی یادم رفت که بگم با اجازه دوستان ما هم تو این همایش با دو مقاله شرکت کردیم. به جهت اینکه بقیه عزیزان لیزرکار و لیزر ساز ازاین مقالات فیض ببرند اونا رو براتو تو وبلاگ قرار می دم. امیدوارم که حال کنید که هم تئوریه، هم ساخته هم کاربردیه و هم تجربی. همه چیزو داره.

بررسی تاثیر دمای خنک سازی بر توان خروجی لیزر  CO2

 

سید محمد امین موحد ابطحی1، امید رضا رنجبر نائینی2، حسین ثقفی فر3

1 شرکت فناوران لیزر سهند  

2 دانشجوی مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه صنعتی مالک اشتر

3 اصفهان، شاهين شهر، دانشگاه صنعتي مالك اشتر، گروه مهندسی اپتیک و لیزر

چکیده  در این مقاله زمینه نظری و تجربی اثر دما و خنک سازی مخلوط گاز بر روی عملکرد لیزرهای CO2 بررسی می شود. ابتدا تئوری مربوط به اثر خنک کنندگی به روش پخش (انتشار) مورد بررسی قرار می گیرد و سپس نتایج حاصل از آزمایشات بر روی  دو نمونه لیزر  CO2 به صورت تجربی ارایه می شود .همچنین نشان داده خواهد شد که دما و خنک سازی گاز رابطه مستقیمی با توان و بهره خروجی دارد و با کاهش دمای گاز، توان خروجی افزایش پیدا می کند. و مدلی برای بهبود عملکرد لیزرهای CO2 مورد بحث پیشنهاد می گردد.

 كليد واژه- لیزر CO2 خنک سازی توان خروجی و بهره- دمای گاز

کد PACS 140.0140

 Coolant temperature effect on the output power of CO۲ Laser  

Review --   In this article the field of theorical & experimental temperature effect & cooling on performance of CO2 lasers is considered. First the theory of cooling effect in diffusion method is analyzed and then the result of experiments on two kind of CO2 laser are presented tentative. Our results show that cooling of gas has a direct relation with output power and efficiency. The output power will increase by decreasing the gas temperature. Finally we proposes a model to improve the performance of CO2 laser.

Keywords: CO2 Laser – Cooling – Output power and Efficiency- Gas temperature  

Download Link :http://uploadingit.com/d/2BLRDDM8FUZUWEWR

Link2:http://rapidshare.com/files/347355902/Coolant_temperature_effect_on_the_output_power_of_CO2_Laser2.pdf.html

فناوران لیزر سهند

www.lasertechnologist.com

 ساخت و بهینه سازی لیزر دی اکسید کربن با توان خروجی 52 وات

ساخت و بهینه سازی لیزر دی اکسید کربن با توان خروجی 52 وات و پایداری توان 5 درصد و بررسی اثر دما بر ولتاژ کار آن

 

 امید رضا رنجبر نائینی1، سید محمد امین موحد ابطحی2، حسین ثقفی فر3

1 دانشجوی مهندسی اپتیک و لیزر دانشگاه صنعتی مالک اشتر

 2 شرکت فناوران لیزر سهند

3 دانشگاه صنعتی مالک اشتر،گروه تحقیقاتی اپتیک و لیزر

چکیده در این مقاله به ساخت و بهینه سازی لیزر دی اکسید کربن آزمایشگاهی بدون الکترود مستقل، با توان خروجی 52 وات و پایداری توان 5 درصد پرداخته شده و تکنیک های لازم برای پایداری توان مورد بررسی قرار گرفته است. در پایان نمودارهای خروجی و نقش خنک سازی آب بر چگونگی تغییرات ولتاژ کار لیزر مورد مطالعه قرار گرفته است.

كليد واژه- الکترود، دمای گاز، لیزر دی اکسید کربن، ولتاژ کار.

کد PACS - 140.0140

 

Construction and optimization of a carbon dioxide laser with 52 watts output power and stability of 5 percent and temperature influence on the working voltage

 

A laboratory CO2 laser is designed, constructed and Optimized with 52 W output power with stability of 5%. This laser hasn't typical electrodes and is operated under different condition: various cooling temperature, different pressures and gas mixtures. An increase in output power is observed by reducing the temperature which is the result of the reduced working voltage.

Keywords: CO2 laser, electrode, gas temperature, working voltage 

PACS No: 140.0140

Download Link1:

http://www.2shared.com/document/9Mck69KE/Construction_and_optimization_.html

Download Link2:

http://www.easy-share.com/1910995564/Construction%20and%20optimization%20of%20a%20carbon%20dioxide%20laser%20with%2052%20watts.pdf

 

http://www.lasertechnologist.com

گزارش کنفرانس

گزارش کنفرانس

 سلام

قصد دارم تو این قسمت درباره 16 کنفرانس ملی اپتیک و فوتونیک و دومین کنفرانس مهندسی فوتونیک که 6-8 بهمن ماه در یزد برگزار شد مطالبی را بنویسم. اول از تشکر و قدردانی شروع می کنم بعد به انتقاد و پیشنهاد می پردازم.

اول از همه لازم می دونم تا از طرف خودم از همه کسانی که در برگزاری این همایش سهمی داشتند و تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم. آدم های زیادی برای برگزاری زحمت کشدند از دانشجویان ارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته تا دکتر حاتمی دبیر همایش یا دکتر بهجت که فکر می کنم خیلی زحمت کشیدند. از جانب خودم از همه ی این افراد تشکر و قدردانی می کنم و بهشون خسته نباشید می گم. همچنین تشکر می کنم از انجمن اپتیک و فوتونیک ایران برای برگزاری این همایش بالاخص از خانم صاتعی که مثل همیشه با خوشرویی تمام به تمام سوالات و درخواست های افراد پذیرش شده جواب می دادند و به کارهای اون ها رسیدگی می کردند. خلاصه تشکر از همه و همه .

در کل باید گفت که همایش خوب برگزار شد، سطح مقالات خوب بود، از سراسر ایران اومده بودند و جایی بود برای تبادل افکار، شناخت آدم ها و فرصت ها و ....... به قول بچه ها، اصل همایش هم خوب بود (غذا و پذیرایی و....)  مخصوصا برای کسایی که هتل بودند مثل من. ولی یه عده هم حسابی شاکی بودند چون به اون ها خوابگاه داده بودند .(من که شانس آوردم)

به هر جهت این همایش با تمام خوبی ها و بدی هاش تمام شد و فکر می کنم باید بشینیم ببینیم که کجا مشکل داریم و کجا باید بهتر عمل کنیم و در چه حوزه هایی وارد نشیم. تصمیم دارم به یاری خدا در این باره چند مطلبی را با اجازه دوستان بنویسم. مطالب نوشته شده نظر وعقیده منه و هر کسی می تونه اونو قبول یا رد کنه. اگر از دوستان کسی هم نظری داره بگه تا اونو تو وبلاگ قرار بدم.

سعی می کنم مطالب دسته بندی شده باشه و به موارد زیر بپردازم. بازم می گم این ها نظر شخصی منه و می تونه اشتباه باشه یا این که کسی اونو قبول نداشته باشه. خوشحال می شم دوستان در این بخش همکاری کنن.

1.     برگزاری کارگاه ها

2.     برگزاری سخنرانی های عمومی

نحوه پذیرش مقالات و نوع ارائه

  برگزاری کارگاه ها

   برگزاری کارگاه ها

یکی از کارهای خوبی که انجام می شه اینه که یک سری کارگاه های عملی کاربردی برگزار می شه. در کل باید تعریف کنیم که هدف از ارائه کارگاه ها چیه؟ آیا ساعت در نظر گرفته شده برای اون با میزان مطالب مورد نظر تطابق داره یا نه؟ امکان کار عملی برای اون وجود داره یا نه؟

من خودم این دوره کارگاه طراحی و ساخت و کاربرد لیزرهای صنعتی شرکت کردم. این دوره شامل دو بخش بود 1- آموزش طراحی و ساهت لیزرهای صنعتی حالت جامد 2- آموزش تئوری و عملی جوشکاری لیزری، انواع و روش های جوشکاری. که برای اون 10-8 ساعت در نظر گرفته بودند.

قبل از اینکه به بقیه مطلب مورد نظر بپردازم فکر کنید با این 10-8 ساعت کلاس که در عمل نمی شه و کمتر هست می شه این مطالب رو عنوان کرد؟

صبح دوشنبه که وارد دانشگاه یزد شدیم کلاس با 30 دقیقه تاخیر شروع شد و مدرس مربوط به آموزش طراحی و ساخت لیزرهای حالت جامد نیامده بود و آقای ترکمنی مدرس دوره جوش لیزری اومدوند و دوره را شروع کردند. انصافا دوره کاربردی خوبی بود و مطالب زیادی مطرح شد. بعد از ظهر هم بخش عملی اون بود که با یک دستگاه جوش لیزری، به صورت عملی هم آموزش داده شد. ولی وقتی دوره عملی تمام شد تقریبا دیگه وقتی نموده بود و ساعت 16.30 بعدازظهر شده بود. در عمل هم بخش آموزشی مربوط به طراحی و ساخت لیزرهای صنعتی برگزار نشد چون هم استاد نیونده بود هم دیگه بچه ها بالاخص من دیگه مغزم کار نمی کرد. پس  دوره نصفه و نیمه برگزار شد. پس من راضب بودم ولی نه کامل چون 50 هزار تومن پو داده بودیم ولی دوره به صورت ناقص برگزار شد. این خوب نیست.

فکر می کنم باید اولا محتوا و ماهیت دوره ها را متناسب با امکانات و زمان برگزاری آن انتخاب کرد. دوما، دوره ها به سمت عملی بودن سوق پیدا کنند. سوما زمان بیشتری برای این دوره ها در نظر گرفته بشه.

1.     نحوه پذیرش مقالات و نوع ارائه

1.     نحوه پذیرش مقالات و نوع ارائه

 تو این همایش بیش از 400 مقاله ارائه شد که اکثر اون به صورت پوستر بود. نمی دونم داوری و نحوه انتخاب ارائه یا پوستر بودن مقالات به چه صورتی بود ولی هرچی بود به نظرم بدون حرف و حدیث نبود. مقالاتی برای ارائه انتخاب شدند (کم هم نبودند) که می شد اون ها را با مقاله های کاربردی تر و بهتری جایگزین کرد. بودند ارائه هایی که اصلا خوب نبودند و به جای اون مقالات بارزشی که خیلی خوب روی اون ها کار شده بود ولی پوستر بودند. فکر می کنم باید در انتخاب ارائه یا پوستر شدن مقالات به اصل مقاله توجه بشه نه عنوان قلمبه سلمبه مقاله یا نوع و تعداد و اسامی نویسندگان مقاله.

تو این همایش همانطور که انتظار داشتم درصد بسیاری از مقلات تئوری، شبیه سازی، محاسبه و.... بودند و کارهای عملی توی اونها خیلی کم بود. کارهای شبیه سازی که تو عمل قابل اجرا نیستند چه لزومی دارند؟؟؟؟ چرا باید مقاله ای ارائه بشه که وقتی می پرسی می شه اینو تو عمل اجرا کرد می گه نه یا خیلی مشکله؟؟؟ خوب این چه شبیه سازی یا نیاز به کار تئوری داره؟؟؟؟؟؟

من فکر می کنم باید این همایش به دو صورت مجزا تقسیم بشه، یکی برای کارهای تئوری و دیگری برای کارهای کاربردی و عملی. امیدوارم کسی بدش نیاد ولی پارسال دنشگاه مالک اشتر اصفهان کار خیلی خوبی کرد و اولین کنفرانس ملی اپتیک و لیزر ایران را برگزار کرد. تو این همایش هدف این بود که مقالات کاربردی و عملی مورد توجه قرار بگیرند و خوب هم از آب دراومد. ولی متاسفانه برخی از اساتید و بزرگان این رشته با برگزاری و ادامه این کنفرانس چه قبل از اون . چه بعد از اون به شدت مخالفت کردن. من سوالم اینه چرا؟؟؟ چون می ترسین برای همایش اپتیک و فوتونیک رقیب درست بشه؟؟؟؟؟ نکته اینجاست که بحث رقابت نیست،بلکه بحث نیاز هست. ما نیاز داریم به کسایی که دیدگاه مهندس تو این زمینه داشته باشن. تئوری و تحلیل خوبه ولی دیدگاه مهندسی و عملی است که می تونه اونو تکمیل کنه. بگزاریم این کنفرانس ادامه پیدا کنه برای گسترش این رشته.

امیدورام که همه ما در تمام مراحل زندگی شخصی، علمی، کاری و حرفه ای خود هدف مون ساختن ایران باشه. چون در پرتو این مسیر هست که زندگی ما هم ساخته می شه

   برگزاری سخنرانی های عمومی

    برگزاری سخنرانی های عمومی

یکی از برنامه های همایش، برگزاری سخنرانی های عمومی بود. انصافا برخی از اون ها خیلی خوب بودن مثل سخنرانی دکتر ابراهیم زاده که از اسپانیا اومده بودن و در مورد OPO ها سخنرانی داشنتد یا سخنرانی دکتر اصل سلیمان که در مورد سلول های خورسیدی و کاربردهای آن صحبت کردند که از سخنرانی های خیلی خوب بودند. اما من فکر می کنم برخی از سخنرانی ها خیلی کاربردی و عملی نیستند.  بیشتر باید این گونه سخنرانی ها کاربردی باشه، مطابق با نیازهای علمی و صنعتی کشور باشه، تو این سخنرانی ها، نخبگان این رشته بیان وضعیت فعلی را روشن کنند و بگن ما می خواهیم در آینده به کجا برسیم. بگن از چه راهی بریم و چه جوری بریم. فکر می کنم اگه این موارد گفته بشه خیلی بهتر از گفتن و توضیح دادن در مورد فعالیت ها و زمینه هایی است که صرفا تئوری بوده و به درد مقاله می خورن. باید قبول کرد که صنعت و دانشگاه ما از هم جدا هستند و همدیگه رو قبول ندارن. چرا کسی نمی یاد و نمی گه که کجا صنعت مشکل داره و ما می تونیم اونو حل کنیم. همش کار تئوری و ارائه مقاله. که چی؟؟؟؟ به کجا می خوایم برسیم؟؟؟؟؟ بعضی وقت ها متاسف می شم که اوضاع اینجوریه. چرا باید تو مملکت ما که با انواع مشکلات و تحریم ها مواجهه بعضی ها فقط به فکر منافع خودشون باشن و فکر کنن که چندتا مقاله بدن تا بیشتر بتونن پز بدن. واقعا کسی هست به این موضوع فکر کنه؟ چرا باید رئیس مرکز ...... ایران بیان و درهمایش در یک سخنرانی عمومی بگن ما فعالیت اصلمون پژوهش و ارائه مقاله است و تولید کار فرعی ماست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه نه اینه که پژوهش باید در راستای تولید و تجاری باشه؟ اگر پژوهشی در راستای تولید یا حل مشکلی نباشه که بتونه تو صنعت و جامعه کاربردی باشه به چه درد می خوره؟؟؟  فکر می کنم هرجای دنیا که بریم هر تحقیقی، هر پروژه ای، هر مقاله ای در راستای تولید یا حل مشکلیه. بعد از سخنرانی دکتر....... رئیس مرکز ملی ........ ایران واقعا حالم گرفته شد، اعصابم به هم ریخت. یعنی یک مرکز ملی که با بودجه های میلیاردی راه اندازی شده و داره کار می کنه (آگه کار کنه) کارش اینه که پژوهش کنه و مقاله ارائه بده؟؟؟؟؟ حوب که چی؟؟؟؟؟ من فارغ التحصیل که می خواهم تو این رشته فعالیت کنم، کار عملی انجام بدم و بتونم مشکلی را حل کنم باید به دنبال سنار سه شایی بدوم که پ.ل جور کنم. آخرش هم هزار منت سرم می گزارند و ده ها تعهد نامه ازم می گیرن که مالکیت این کار مال ماست. آقای دکتر که می گید کار ما ارائه مقاله است و تولید فرع کار ماست، من راضی نیستم. من . امثال من نیاز به مقاله نداریم. نیاز به ده ها شبیه سازی نداریم. نیاز نداریم که مرکزی ملی که بودجه این مملکت داره توش خرج می شه مقاله بده. مقاله بده که چی؟؟؟؟؟ یک لیزر جوش به ما نشان دادن که از تولیدات این مرکز هست شرح این سیستم به صورت زیره:

قطعات اپتومکانیک: ساخت چین

فلاش لامپ و راد : ساخت چین

سیستم اپتیکی: ساخت چین یا شرکت های اروپایی

سیستم چیلر: ساخت چین

کاواک و نرم افزار هم احتمالا چینی هستند.

این ها را خودم دیدم و شنیدم حالا از شما می پرسم این چه تولیدیه؟؟؟؟ همش که مال چینه؟؟؟؟؟ بودجه های میلیاردی شما تولیدش می شه یک سیستم که اگه نگیم همه ، اکثر و عمده قطعات اون چینیه؟ خوب کل و سیستم رو از چین می آوریم راحت بدون هیچ هزینه اضافی. نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در این مورد حرف برا گفتن خیلی دارم ولی خوب نمی شه خیلی چیزها را گفت.

تورو خدا دست از ارائه مقاله و سخنرانی های صرف تئوری و شبیه سازی که تولیدی به دنبال نداره دست برداریم. لااقل اون ها را به عنوان شاهکار خودمون مطرح نکنیم.

به امید روزی که مه ما به دنبال پیشرفت و توسعه واقعی و عملی کشور باشیم نه در طرح و نقشه و حرف.افتخار مال کسی است که عمل می کند نه طرح خوبی دارد.

شنیدید که می گن یک ده آباد بهتر از 10 تا شهر ویرانه. حالا اگه به جای ده ها شبیه سازی و کار تئوری صرف بیایم .5 کار تئوری کنیم و 1 کار عملی که تو صنعت باشه و نه فقط یک مدل آزمایشگاهی که هیچ وقت از اون آزمایشگاه بیرون نمی یاد.

راديوتلسکوپ يا تداخل‌سنج ليزري؟

 راديوتلسکوپ يا تداخل‌سنج ليزري؟

امواج گرانشي، بزرگ‌ترين پيش‌بيني نظريه نسبيت عام است که پس از گذشت 95 سال هنوز اثبات نشده؛ اما راديو‌تلسکوپ‌ها و تداخل‌سنج‌هاي ليزري رقابتي سخت را براي يافتن نشانه‌هايي از آن آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبر آنلاين، اخترشناسان امواج راديويي با کمک بهترين زمان‌سنج‌هاي سماوي، کاوش جديدي را براي يافتن نشانه‌هايي از تغييرات چارچوب فضا در اثر امواج گرانشي آغاز کرده‌اند. اين تغييرات که توسط تئوري نسبيت عام اينشتين پيش‌بيني مي‌شود، تاکنون مستقيما مشاهده نشده است؛ اما رويکرد جديد اخترشناسان، رقيبي براي رويکرد پرخرج‌تر رديابي امواج گرانشي توسط تداخل‌سنج‌هاي ليزري محسوب مي‌شود.

شبيه سازي مراحل برخورد دو ستاره نوتروني و توليد امواج گرانشي جديد

ادامه نوشته